„Трябва да вадите документи!“
Това е един от най-работещите начини вашият настоящ кредитор да ви внуши, че е трудно, скъпо и страшно да се снабдиш с няколко документа. Че е най-добре нищо да не правите и да си останете „на топло“ при него.
Защо? За да ви откаже да го направите наистина. И успява! Печално често успява.
Защо печално често? Защото това е най-елементарният, но за съжаление най-ефективен начин, с който банките успяват да задържат старите си, макар и недоволни, клиенти при себе си.
Това е една от причините, поради която плащате ненужно високи лихви.
Голям тичане било, разбирате ли. И разходи.
Нека видим кои са тези чак пък толкова страшни документи. И точно колко време, усилия и пари би ви струвало да ги набавите.
Ето първо „страшният“ списък:
Списък с документи за имота, необходими при рефинансиране:
- Данъчна оценка на имота
- Кадастрална схема/скица на имота
- Удостоверение за тежести на имота /не всички банки го искат при рефинансиране/
Списък с документи за собственика на имота /кредитоискателя/, необходими при рефинансиране:
- Удостоверение за семейно положение
- Удостоверение за липса или наличие на задължения
- Удостоверение за липса или наличие на избран имуществен режим /само, ако сте женени/
„Крупната“ сума за документи, в зависимост от това колко бързате, възлиза на между 86 и 200 лева.
А „тичането“, което може да ви спести десетки хиляди левове от лихви, е в рамките на 2-3 дни.
Но нека дам пример с разбивка на таксите.
Колко ще ви струва, ако не бързате?
- Данъчна оценка: 15.50 лева;
- Кадастрална схема: 45 лева /вече нотариусите ги вадят и за 20-30 лева/;
- Удостоверение за семейно положение: 5 лева;
- Удостоверение за тежести: 10 лева;
- Удостоверение за липса на задължения: безплатно;
- Удостоверение от РИОС /ако сте женени/: 10 лева.
Общо 85.50 лева. Нека предположим, че не разполагате нито с дебитни, нито с кредитни карти и си плащате и преводни такси по 2 лева за всяко удостоверение. Сложете си още 10 лева за банките. Станаха 95.50 лева.
Да предположим, че искате да съкратите сроковете и сте от каръците, които трябва да си извадят всички документи – сложете още 50 лева.
Нека сумата за документи да е 150 лева или дори 200 лева – в случай, че решите, че ви е приоритет да спестите време и някои документи се набавят от нотариуса /кадастралната схема и удостоверението за тежести/.
Между 100 и 200 лева! Това са парите, които трябва да приготвите за документи.
Колко време ще инвестирате?
Между 2 и 5 дни – в зависимост кой вариант ще изберете /вие лично да се снабдите с всичко, или с част от документите да се снабди нотариусът по сделката или кредитният ви консултант/. В зависимост и от конкретния ви случай – колко сте подготвени и колко сте организирани.
И нямам предвид пълни два или три дни – просто ще ви се наложи да отделите по няколко часа на ден.
Защо е толкова важно да знаете точно колко ще ви струва снабдяването с документи?
Защото, когато избирате дали да се договорите със сегашния си кредитор, или да изберете друга, по-изгодна за вас оферта, кредиторът ви ще ви наплаши както с „тичането“ по документите, така и с таксите.
А парадоксалното е, че често таксата, която ще ви поиска настоящият ви кредитор, за да ви намали лихвата, е по-висока от сумите, които вече споменах.
Имате ли други разходи, за да рефинансирате кредита си и да намалите чувствително лихвения си процент?
Да!
Списък с документи и такси за кредита, който ще се рефинансира:
- Удостоверение за остатък от дълга ви от вашия настоящ кредитор – около 100 лева.
- Такса за заличаване на ипотеката към бившия ви кредитор – ако кредитът ви е бил 100 000 лева – ще ви трябват около 200 лева, за да заличите старата ипотека; при кредит 200 000 лева – около 300 лева.
- Всички останали такси, с които ще ви наплашат – учредяване на новата ипотека, оценка на имота и др. – може и да не ви се наложи да ги плащате! Просто има банки, които вече ги поемат. Но вашият кредитор разчита, че вие никога няма да научите за тях.
В следващи статии ще опиша подробно и конкретно как да си спестите част от „тичането“ и как най-лесно и бързо да се снабдите с въпросните „страшни“ документи.
Ако имате въпроси или нямате време да четете – просто заявете консултация, за да разберете какво да направите във вашия конкретен случай.