Ако получавах по 10 стотинки всеки път, когато някой клиент ми поиска „подходящата молба-бланка за предоговаряне на ипотечен кредит“, може би офисът ми щеше да засенчи монетния двор на БНБ.
Фактът, че толкова много хора търсят правилната формулировка, означава че доста хора са навити да „молят“ кредиторите за подобряване на условията по кредитите си.
Е, това е добре дошло за кредиторите. Но не и за вас!
Помнете! Подаването и на най-подходящата, умна, добре мотивирана „молба“ за предоговаряне на условията по кредит, на първо място за кредитора ви означава следното: че вие сте готови да молите, готови сте на преговори, т.е. сте готови на компромиси.
Може би не бях достатъчно ясна?
Нека поясня с една аналогия.
Представете си, че сте женени. Вече 10 години.
Ако сте жена – представете си, че цветята са се трансформирали в салати, театралните постановки – във футболни мачове, а последният път, когато сте „вечеряли“ навън, е било на детски рожден ден.
Ако сте мъж – представете, че жена ви вече не ви обръща толкова внимание, както е било в началото. Да, вярно, че е обещала „До края на дните си…“ да прави за вас разни неща. Но… „пазарните условия“ може би са се променили. Жена ви вече не изглежда по същия начин, както в деня на сватбата ви. Качила е няколко килограма, сменила е дантелените нощници с бархетна пижама. Може и много други, по-неприятни неща да са се случили… или вече да не се случват.
Какъв е вашият казус за решаване?
Ако и вие сте като един мой приятел, който е убеден, че не бива да се разделя с жена си, защото ще попадне на друго, просто различно и непознато зло – значи ви трябва решение на следния въпрос:
Как да възродите стария пламък? Как да ви приемат на сериозно? Как да си „подобрите условията“?
Подход № 1: Подход на хленчещия.
Отивате при жена си, за да я уведомите, че сте направили задълбочено проучване на пазара на потенциалните съпруги и сте открили, че има по-добре изглеждащи и по-внимателни жени. И понеже вие вече 10 години сте й „стар клиент“ – тя е длъжна да ви обръща повече внимание. Защото… така е справедливо!
Дори не може да си представите колко много кредитоискатели избират този подход. Те залагат на термини като „справедливост“. Наистина! Голяма част от този тип клиенти вярват, че след като са били години наред „женени“ за една и съща банка и са й били „верни“, то въпросната банка би следвало да им се отплати, като им обърне внимание като на специален клиент и им даде възможно най-добрите условия.
Нека ви задам няколко въпроса:
Кога се полагат повече усилия от „страните“ в една връзка – в началото, преди още да са се „обвързали“, или след това?
Наистина ли вярвате, че понятието „справедливост“ движи пазарните принципи? Ако да – длъжна съм да ви насоча към други два термина – търсене и предлагане. И, за съжаление, те не винаги имат нещо общо със справедливостта. Или поне – справедливостта се определя от гледната точка.
Ако не си получите обещаното отпреди 10 години… какво следва? Ще се разплачете?
Подход № 2: Подход на информирания.
Вие сте информиран! Напълно сте наясно с движението на лихвите на пазара на кредитните продукти. Имате и дългосрочна визия как ще се движи пазарът. Въобще – на вас всичко ви е ясно. И в молбата до кредитора си ще му покажете колко много знаете и че точно вас няма как да ви преметнат. Не и този път! Не и след като сте отделили толкова време, за да се информирате и подготвите.
Голяма част от този тип клиенти ме питат кои точно аргументи за „промяна конюнктурата на пазара“ е най-добре да изтъкнат в молбата си. Те са от най-прецаканите, защото отделят наистина много време, за да се подготвят, а ефектът е като на хленчещите.
Нека ви задам други въпроси:
Мислите ли, че вашият кредитор не е наясно как се движат лихвите при конкуренцията? Мислите ли, че го научава от вас – благодарение на добре мотивираната ви молба?
Знайте, че също както жена ви е абсолютно наясно, че на света има още много жени, с по-добри „ГПР“-та от нейното – вашият кредитор е също толкова наясно с наличието на конкуренция. Вашата яснота с „пазарните условия“ е нещо полезно, но определено недостатъчно, за да убедите кредитора си, че трябва да ви намали лихвата.
Помнете, че търсенето на молби-бланки, с които да предоговорите условията по кредита си, прилича опасно много на гореописаните подходи. Дали молите, или заплашвате – половинката ви разбира, че отчаяно се нуждаете от вниманието й. А вие нямате нужда от това!
Какво да правите?
Как да убедите кредитора си да ви предложи нещо наистина по-добро?
Подход № 3: Подход на прелетната птица.
Много просто! Спомнете си времето, когато още не бяхте женени. Кои „екземпляри“ /независимо мъжки, или женски/ бяха най-желани? Тези, които бяха ухажвани от възможно най-голям брой потенциални партньори. Също тези, които изглеждаха най-недостъпни. Тези, които вече са поискани от някой друг. Сигурна съм, че сте схванали поне част от идеята.
Не трябва да показвате, че сте готови за преговори.
Не трябва да молите.
В никакъв случай не трябва да пускате молби-бланки.
Никакви молби!
Никави бланки!
А комбинацията „молба-бланка“ е кредитозакопаваща.
Помнете!
Докато подавате молби-бланки, ще получавате отговори-бланки.
А вие едва ли целите точно това!
Какво да правите?
Как да изиграете правилно Подхода на прелетната птица, така че да ви повярват?
Че вече сте решили да си тръгнете, да се разведете. Че някой друг обожател дава мило и драго, за да сте с него. И ако дългогодишният ви партньор-тъмничар иска да ви задържи – той трябва да ви се моли! И трябва да ви спечели отново!
Почетете малко повече по темата – как да се държите, какви грешки да не допускате, за какво да внимавате.
Ако имате нужда от консултация – тук е мястото.
Пенчо Пенчев
says:Полезна статия за хора, които обичат да четат и са „сгодени“ с родните банки. Време е да се спре безропотно да се приемат всички банкови изисквания, които никога не са в интерес на клиента.