„Коя е вълшебната думичка?“
Помните ли този въпрос, който родителят задава на детето си? Да го научи на какво? Да се моли и да се извинява.
Е, когато става дума за преговори с банка – забравете точно за тези вълшебни думички – „моля“ и „извинявай“.
Имам по-добри и мога да ви уверя, че понякога правят чудеса. Ако не друго, то поне могат да ви отворят като с вълшебна пръчка вратите на скрита до този момент за вас информация.
А на всеки човек, който има или възнамерява да вземе банков заем, са му нужни точно три простички неща, за да не изпадне в неочаквана финансова беда:
- Цялата информация, от която зависи решението му.
- Информацията да му е поднесена ясно и разбрано.
- Да получи информацията навреме.
Искам категорично да заявя, че банковите служители /в частност кредитните инспектори/ изключително рядко лъжат клиентите си!
Подписвам се под тези си думи.
Но за сметка на това същите тези служители често:
- Подават само част от информацията.
- Не обясняват – понякога нарочно, но най-често – защото те самите не всичко разбират.
- Дават цялата нужна информация на клиента, но… „на час по лъжичка“ или „следварително“.
Как да се справите с тази ситуация? Как да разберете дали ви спестяват важна информация, дали сте я получили навреме и дали – в крайна сметка – наистина сте разбрали за какво иде реч?
Ето ви вълшебните думички. По-точно – вълшебните въпроси:
- Има ли друга опция/друг вариант?
Повечето хора се съгласяват с първото, което им предложи кредитният инспектор. И тук не говоря за лихва, а най-вече – за допълнителните условия за един кредит. Например застраховките имот и живот или месечните пакети по сметките за заплати, които често имат различни такси. Кредитните инспектори са обучени да предлагат определени и да „забравят“ други опции. Но това не означава, че опции не съществуват.
Пример: искате да се информирате каква ще ви е застраховката имот към ипотечния ви кредит. Предлагат ви 5-годишен застрахователен пакет /предплащате за 5 години/. Ако не попитате дали има и други опции, няма как да разберете, че може да предплатите и за целия период /вариант 2/, но може и да плащате ежемесечно – без предплати /вариант 3/. Защо тогава ви предлагат само вариант 1? Ще ви отговорят, че „с преференциалните условия, които са ви дали, може да ползвате само вариант 1“. Затова „не искали да ви обременяват“ с другите опции. Това, че кредитният ви инспектор се грижи да не се обременявате, е хубаво, но дали все пак не е по-добре да знаете, че има и други варианти?
- А може ли без това?
Любимият ми въпрос! Ще останете изненадани в колко много случаи „може и без това“. Просто не сте се сетили да попитате. Ако се върна на примера със застраховката живот: сетихте ли се да попитате дали може и без застраховка. Не казвам, че застраховките са нещо лошо, но може вече да имате такава и тя да ви върши работа. Може да имате и някаква друга причина да не желаете застраховка. Да, в някои случаи, ако се отървете от „това“, лихвата ви може да се повиши. Но въпросът е – с колко? Понякога повишаването е толкова символично, че абсолютно си заслужава да разкарате допълнителните продукти, ако наистина нямате нужда от тях. Има и случаи, в които – за определени профили клиенти – нежеланият продукт може да се махне и без това да се отрази на лихвата.
- Какво означава това за мен?
Питайте хора! Няма глупави въпроси. Какво означава за вас персонално условието, което банката поставя, а не – по принцип какво значи. Ако не ви е станало ясно като на 5-годишно дете – питайте! Питайте, защото след като подпишете, вече ще е късно. Защото вие ще плащате. Някои – цял живот.
- Какво предстои оттук нататък и колко ще ми струва всичко? /Това ли е всичко, което предстои? Какво трябва да направя? Какво трябва да платя/?
Много потребители се хващат на безкрайното хоро на заемите , а изобщо не са нясно какво им предстои. Нито като разходи, нито като процес, нито като време, което трябва да отделят. Въпросът „Какво предстои?“ ще ви открие нови светове от информация. Тя не винаги ще ви харесва, но яснотата винаги е сила.
- Има ли още нещо, което трябва да знам?
Задайте този въпрос, когато вече всичко е уточнено и приключило. Ще се учудите колко успешно този въпрос лекува амнезията. Ако получите отговор: „На този етап – не!“, да знаете, че си имате работа с хитър играч. Нито ви е излъгал, нито ви е дал цялата информация. В този случай се върнете към въпрос № 4 и продължете играта на питанки.
Какво да правите, ако нямате време, нерви или се чувствате несигурни, за да участвате в подобно дебнене на котка и мишка?
Възложете го на някой, който обича да играе тази игра или най-добре! – убедете се дали наистина имате нужда от този кредит.
Ако обаче вече имате кредит и трябва да се договорите с кредитора си за по-добри условия, подгответе се добре. Само тези 5 въпроса, колкото и да са вълшебни, няма да ви свършат работа.