/Как банките ви връзват – или – защо не трябва да избирате „най-изгодната“ застраховка живот

Как банките ви връзват – или – защо не трябва да избирате „най-изгодната“ застраховка живот

Споделете тук:

Защо толкова много хора избират „погрешната“ оферта за кредит, която им предоставя банката?

Защото се опират на логиката. На математическата логика. Защото не могат или отказват да приемат факта, че 2 + 2 много рядко прави 4, когато става дума за кредити, банки, лихви и човешка свобода.

Какво имам предвид?

За лихвата всеки знае, че колкото по-ниска, толкова по-добре.

Обаче застраховките? Например застраховката живот.

Тук 90 % от клиентите падат в капана отраз. 

Има банки, които предоставят на клиента „избор“ на застраховка. Да речем, че искате кредит за 20 години. Можете да си предплатите застраховката за целия период. Можете да я предплатите и за 5 години. А можете и да плащате месец за месец. Естествено, ако предплатите за целия период на кредита, заастраховката ви излиза най-евтино. И това е много ясно видимо от цифрите. Най-скъпо излиза, ако плащаш месец за месец.

Кредитните инспектори представят предплатената застраховка на клиентите не само като по-изгодна, но и като по-малко ангажираща.

„Не я мислиш! Плащаш за 5 години напред и знаеш, че това си го отхвърлил като ангажимент“ – чух да убеждава мой клиент един банков служител, докато аз невинно се усмихвах отстрани.

Какво правя аз, когато клиентът ми е човек, който наистина има избор?

Казвам му, че е най-добре да избере „най-неизгодния“ вариант на застраховката живот.

Целенасочено му обяснявам, че съм наясно, че „го набутвам“ и му обяснявам защо.

Как реагират банковите служители на моите усилия да обясня на клиентите си, че „най-изгодната“ застраховка живот всъщност е сиренцето в капана на мишката?

Различно…

„Когато цифрите говорят, всякакви консултанти по-добре да мълчат!“ – беше язвителната забележка на друг банков служител, който ми размахваше калкулация, ясно показваща, че ако клиентът избере да плаща месец за месец – ще плати с почти 5 000 лева повече за застраховка живот.

Има и  добронамерени забележки, по повод тази моя лудост – да съветвам клиентите си да изберат най-скъпата застраховка живот. „Защо набутваш клиентите?!? Защо им позволяваш да избират най-скъпото за тях?“ – ме пита моя близка от банка, с която работя повече от 10 години.

Опа! Нищо не им позволявам. Просто им казвам цялата истина. Истината, която не е въпрос само на математика.

А каква е цялата истина?

Колкото и да е добронамерен служителят на банката, която сте избрали, той гледа на вас като на клиент, който трябва да бъде задържан възможно най-дълго като клиент на банката.

Сигурно си мислите, че това е добре…

Щеше да бъде, ако се позовавате на човешката логика, че за да останеш клиент на една банка, трябва да получиш добро обслужване и добри условия.

Нищо подобно!

Повечето хора, които остават дълго клиенти на една банка /а някои  – за цял живот/ го правят, защото нямат или си мислят, че нямат избор.

Потребителската логика е, че след като си „стар“ клиент на една банка, би следвало към теб да се отнасят с повече уважение и да получиш по-добри условия по продуктите и услегите, които ползваш.

Груба грешка!

Хората, които все още не са клиенти на банката, получават най-добрите условия. За да станат клиенти. А веднъж клъвнали – картинката рязко се сменя.

Знам, че казаното от мен звучи лишено от здрав разум, но ако сравните офертите, които получават „стари“ клиенти с тези, които са за „новопривлечени“ – тогава ще се уверите, че банкерската  и клиентската логика са логики с обратен знак.

Защо предплатената застраховка живот е в Топ 3 на най-лошите застраховки живот, обвързани с ипотечен кредит?

Защото всеки продукт, който те обвързва за дълго време с един-единствен кредитор, е опасен продукт. Предплатената застраховка живот е такъв продукт. Тя те прави зависим. Тя може да те обвърже за 20 или 30 години, или в най-оптимистимния период – за 5 години.

Под  обвързване за дълго време аз разбирам повече от година или две.

Защо? Защото пазарът е динамичен и условията по кредитите се променят. И едно е сигурно – ако лихвите започнат да се вдигат – вероятността и вашата лихва да се вдигне, е огромна. Но ако лихвите започнат да падат – едва ли и вашата ще падне, освен ако вие самите не се потрудите за това.

Предплатената застраховка живот е подвеждащ продукт.

Нейната основна цел не е да ви осигури при застрахователно събитие. Тя на практика представлява добре замаскирана гаранция на банката, че поне за следващите 5 години няма да можете да се мръднете при друг кредитор при по-добри условия. Всъщност, не че не можете, но няма да ви е финансово оправдано.

В момента, в който решите да откупите застраховката си живот /да я прекъснете или да я направите в полза на друг кредитор/ – вече сте назад с определено количество пари. Въпрос на сметки е с колко точно сте назад и дали ще ви излезе сметката да приемете по-добра лихва на друга банка, или е по-добре да си седите, заключен зад невидими решетки, при сегашния си кредитор.

Уважаеми кредитоискатели…

Както сигурно вече всички знаете, наказателни такси при предсрочно погасяване след първата година няма.

Но това не означава, че кредиторите не са измислили други, много по-хитри начини да ви задържат.

Ваш е изборът, дали ще се информирате, за да бъдете относително свободни, или ще влезете в продължителен брак по сметка… но не по вашата сметка.

Ако смятате, че тази информация може да бъде полезна и на друг – споделете я в социалните мрежи!
Споделете тук:
Абонирай се за новите статии
Научи истината за пазара на недвижими имоти! Разбери кое е най-важното, ако имаш или търсиш кредит!  
Прочети още