Лихвите по кредитите падат. Но какво от това, след като една огромна част от хората просто не знаят как да се възползват от това?!
Да, това е факт!
Огромна част от хората с кредити продължават да плащат неадекватно високи лихви!
Ето защо:
Имате ипотечен кредит и лихвата ви е доста висока за настоящите пазарни нива. Дори нека си представим, че е брутално висока – примерно около 5%.
Как разсъждава средностатистическият кредитополучател, когато реши да намали лихвата си по кредита?
Подписал съм договор с банката за определена лихва – значи лихвата ми би трябвало да остане същата.
Как постъпва средностатистическият кредитополучател, когато иска предоговаряне на кредита си?
Той влиза в клона на банката – обикновено най-близкия до дома или до работното му място – и казва: „Искам да ми намалите лихвата!“. Кредитният инспектор любезно го информира, че няма правомощия да намалява лихви. Но клиентът има право да отправи писмена молба за промяна на условията по кредита до раководството на банката, а кредитният инспектор ще я придвижи.
Следва подаването на молбата, чийто текст в 90% от случаите е вариация на следното: „Имам кредит във вашата банка на еди каква си лихва. Моля да ми намалите лихвата, защото в момента лихвите на останалите банки са доста по-ниски от вашите.“
А, да не забравим – в някои банки плащате и такса, за да входират молбата ви. Следва чакане – между седмица и месец. Има и късметлии, които получават отговор на молбата си до няколко дни, но те са по-скоро изключение.
И какъв е отговорът, който получавате от банката?
Ако случайно са се съгласили да намалят лихвата по кредита ви – то размерът на намалението обикновено не се и доближава до вашите желания. А, да не забравим – трябва и да заплатите такса за намаляването на лихвения процент. Таксите варират – между 0.2% и 1% върху остатъка от главницата. Човек като си направи калкулацията и започва да разбира, че намаляването на лихвата по кредита може да му излезе доста скъпо.
Къде сгреши нашият герой?
При всяка една стъпка! При абсолютно всяка.
Нека разгледаме подробно действията му и отличим грешките:
- Първа грешка – „Клиентът влиза в клона на банката – обикновено най-близкият до дома или до работното му място“.
Груба грешка! И тя се допуска масово. Провокирана е донякъде от твърдението на банковите служители, че кредитът на клиента може да бъде обслужван от всеки един клон. Това твърдение е вярно. Само че тук има една важна подробност. Клиентът не иска най-обикновено обслужване на кредита. Той се бори за промяна в параметрите на кредита. И то за промяна, която ще бъде в ущърб на банката!
Какво се опитвам да ви кажа? Казвам ви, че трябва да намерите заинтересован от вашия кредит служител. И ако някой вече си е помислил за корупция – много сте далеч от истината. Трябва да входирате молбата си за промяна в параметрите на кредита от мястото, към което „сте зачислени“. От клона и служителя, който ще търпи негатив, ако ви загуби като клиент. Понякога това е безкрайно трудно. Но е изключително важно. Възниква и един друг проблем – знаете на кого „сте зачислен“, но знаете със сигурност и че служителите там са изключително слаби. В този и само в този случай може да си позволите лукса да не входирате искането си от обслужващия ви клон. Само че – и това е изключително важно – трябва да намерите достатъчно силен служител от друг клон, който да може да защити искането ви.
- Втора грешка – клиентът казва: „Искам да ми намалите лихвата!“.
Повечето от клиентите смятат, че е достатъчно да изразят желанието си, за да бъде то удовлетворено. Те, обаче, забравят наличието на договора за кредит. И в този договор ясно е записано, че банката има право да променя лихвата, а клиентът – ако желае да промени което и да е условие по кредита – трябва да си плати за това. И то само, ако банката се съгласи с исканата промяна.
Много клиенти умишлено не желаят да посочат лихвата, която искат да постигнат. Нежеланието им е продиктувано от опасението, че ако посочат определено ниво на лихвения процент – пропускат шанса банката да им намали още повече лихвата. Един вид – да не се „прекарат“. Истината е, че най-сигурният начин да не получиш нищо, е да не поискаш нищо конкретно. А „искам да ми намалите лихвата“ е перфектната представителна извадка за искане на човек, който не знае какво иска.
- Трета грешка – текстът на молбата „Моля да ми намалите лихвата, защото в момента лихвите на останалите банки са доста по-ниски от вашите.“
Чувството за справедливост не играе никаква роля в отношенията с банката. Дори лихвените нива по новоразрешени кредити на останалите банки да са паднали до 2% – вашият кредитор не е длъжен да намали лихвата ви от сегашните 5% до 2%, само защото „така е честно“ и то според вас.
Научете се да не допускате грешките, които разгледах и бъдете сигурни, че ще имате много по-голям процент успеваемост при предоговарянето на условията по кредита си и получаване на най-добрата оферта.
В случай, че не се чувствате сигурни в уменията си да преговаряте – възползвайте се от безплатната кредитна консултация.
Но каквото и да решите – най-сигурният начин банките да продължат да „изтръскват джобовете ви“ повече от необходимото, е да не предприемате нищо.
Илия Христов
says:На мен ми се случи точно това. Дадоха ми един бял лист и ми казаха да пиша какво точно искам.