Уважеми колеги,
Споделям с вас тази новина, макар за повечето от вас не е никаква новина, а тъжната действителност от много години насам.
Към днешна дата – 21.10.2016 г. – забавянето на вписванията по сделките с недвижими имоти в Агенция по вписванията – Имотен регистър, гр. София – е с цели 10 /десет/ работни дни.
За хората, които не са брокери на имоти и не схващат какво означава това – обяснявам просто:
Ако сте извършили сделка пред нотариус /купили сте имот/ на дата 07.10.2016 г., едва днес – 21.10.2016 г. – ще се сдобиете с нотариален акт, а най-вероятно и не по-рано от днес ще може да получите и ключове за имота си.
Ако пък сте продали имота си на същата тази дата 07.10.2016 г. – едва днес най-рано ще чакате парите от вашия купувач, в случай че той купува имота с ипотечен кредит от банка.
И още по-големият купон е, че:
Ако днес продавате имот и вашият купувач ще ползва ипотечен кредит – очаквайте си парите най-рано след половин месец.
Ако днес купувате имот и сте решили да платите цената към продавача при изповядване на сделката, трябва да знаете, че едва след около половин месец ще може да бъдете сигурни, дали освен на вас, продавачът на имота не е прехвърлил имота и на още… примерно 5 „щастливи“ купувачи.
Казано по друг начин – и за купувачите, и за продавачите, както и за всички, свързани с тях лица и обслужващи сделките с имоти – това забавяне провокира абсурден и абсолютно неоправдан риск.
Напомням и че, по вече утвърдена традиция, по Коледно-Новогодишните празници забавянето ще достигне 15-20 работни дни. Само си спомнете истерията от декември 2015 година.
От законова гледна точка, разбира се, това е абсолютно недопустимо.
В чл. 9, ал. 2 от Правилника за вписванията съвсем ясно е указано, че допустимият по закон срок за вписване на „подлежащ на вписване акт относно недвижим имот, е не повече от 3 /три/ дни.
Но, както става ясно, законът не винаги се спазва.
Прави ли нещо по въпроса с наваксване на закъсненията управата на Агенция по вписванията?
Прави! И още как!
Само от началото на месец ноември 2016 г. са взети две изключително интересни мерки, които да решат плоблема със забавата.
И двете решения ме изпълват с недоумение и ме карат да мисля, че това са отчаяни мерки, които се опасявам, че ще доведат по-скоро до проблеми, отколкото до нещо добро.
Първото гениално решение:
Бяха натоварени служители на Агенцията от териториалните подразделения в провинцията със задачата да вписват сделките, сключени в гр. София.
На пръв поглед добро решение, ако човек не познава отвътре как работи електронната система ИКАР, която ползват служителите, вписващи сделките с имоти.
Непознаването от страна на служителите от провинцията на някои специфики в сделките на територията на столицата неминуемо ще доведе до грешки, макар и неволни. Едно елементарно непознаване в детайли на кварталите и улиците в гр. София може да доведе до объркване във вписването – с всички, произтичащи от тази „техническа грешка“, негативни последици.
Несъвършенството на системата ИКАР, позволяващо на служителите, вписващи актовете, да вписват или не по свое усмотрение определени данни за имотите – допълнително ще затрудни служители, които не работят на територията на гр. София и не познават в детайли спецификата на сделките в столицата.
Смятам, че това решение тепърва ще води до все повече грешки във вписването на актовете, подлежащи на вписване.
Познайте докъде пък ще доведат грешките при вписванията?
Второто гениално решение:
Бяха натоварени всички служители на Агенция по вписванията – Имотен регистър, гр. София, независимо от задълженията и длъжностите им, да вписват ежедневно по минимум 24 на брой сделки.
Безумно решение!
Натоварването на едни и същи служители, чиито задължения са и да обслужват гражданите /правейки справки, предоставайки преписи от актове и други документи, изготвяйки удостоверения за тежести и пр./ с допълнителните ангажименти по вписването на актове, ще доведе до две, изключително интересни последици.
Първият резултат ще е невъзможността на служителите да обслужат в срок гражданите, търсещи справки, преписи от документи и чакащи удостоверения за тежести на имоти.
Вторият резултат ще са още повече грешки, които неминуемо ще допускат служителите, натоварени с извънреден труд.
Пак стигнахме до грешки във вписванията.
И пак се въртим в омагьосан кръг.
Какво е адекватното решение?
Назначаване и обучение на допълнителен брой служители, които да се занимават приоритетно с вписване на сделките и подлежащите на вписване актове и документи в гр. София.
Проведох допитване до някои от служителите на Агенцията, за да разбера колко хора реално според тях са нужни, за да се реши този проблем.
Познайте колко!
Десет човека!
Не 10 000, не 1 000, не дори 100.
Десет човека и ще се решат толкова много проблеми!
Ето защо смятам, че ние – брокерите на недвижими имоти, както и всеки, който е „заинтересована страна“ в сделките с имоти – от банкови институции, кредитни консултанти, адвокати, нотариуси и т.н. – е крайно време да престанем да мълчим и да кажем на глас мнението си по въпроса.
Ако имате мнение и искате да го изкажете – заповядайте на дата 24.10.2016 г. в 15.00 ч. пред сградата на Агенция по вписванията в гр. София, ул. Елисавета Багряна № 20.
От 9.00 ч. на същата дата пред сградата на Агенция по вписванията ще събираме подписка в подкрепа на исканията и предложенията ни за подобряване на работата й.
Оттук може да изтеглите ОТВОРЕНОТО ПИСМО до Изпълнителния директор на Агенция по вписванията – otvoreno-pismo-do-direktora-na-av.