Чл.25 от Закона за потребителския кредит разглежда подробно изискванията към рекламирането на кредитни продукти. И по-точно: „всяка реклама на потребителски кредит, която посочва лихвен процент или друго число, свързано с разходите по кредита“.
Спазват ли се от банките изрично написаните в закона изисквания – за начина на рекламиране на кредити?
Преценете сами:
Чл.25, ал.2 ат Закона за потребителския кредит гласи, че информацията в рекламата трябва да е „ясна, разбираема, лесна за виждане и да е придружена от представителен пример“.
Вие успяхте ли да прочетете информацията от „представителния пример“?
Направете си експеримент. Опитайте се да прочетете информацията за това какво съдържа ГПР /годишният процент на разходите/, в която и да е телевизионна реклама.
Там вариантите, на които ще се натъкнете, са два:
- Ще трябва да прочетете ситен текст от около 10 реда, появяващ се на екрана, за около… 2 секунди.
- Ще бъдете принудени буквално да гоните текста, който прибягва през рекламата. Ситен и препускащ текст! Който си няма работа, да го гони и да го дешифрира.
Чл.25, ал.3 ат Закона за потребителския кредит гласи, че „във всяка писмена реклама, независимо от използваното средство за реклама, информацията за лихвения процент, за годишния процент на разходите, за общия размер на кредита, дължим от потребителя, и за това, дали кредитът е с фиксиран или с променлив лихвен процент, се представя задължително с еднакъв по размер, вид и формат шрифт“.
Да погледнем друг кадър от същата горепосочена реклама:
Вижда ли се?
И кредитоискателите на предпенсионна възраст, и те ще успеят да го видят!
Хайде пак да се върнем на „представителния пример“:
Чете ли се?
Май на всички ще ни трябват очила… и лупи… и микроскопи…
А дали е законосъобразно?
Има ли значение, след като няма санкции за подобен начин на рекламиране?
Според мен основният проблем са подвеждащите послания, които рекламите на кредити отправят към потребителите. Направо са крайно нагли, а има и доста глуповати хора, които се подвеждат…
То, в тая държава нито един закон не се спазва, та, това с рекламите въобще не ме изненадва…