Изразът „само за частни лица“ в обявите за недвижими имоти!
Заслужава си да му бъде отделено специално място, защото това словосъчетание е излъгало доста наивни купувачи.
Какво си мисли купувачът, когато види обява, в която е изрично написано, че е само „за частни лица“, „за клиенти на агенцията“, „за крайни клиенти“?
„Аз съм клиент! Обявата е за мен!“ Или пък нищо не си мисли, изобщо не отразява това условие.
В повечето случаи, ще видите в обявата за продажба на имот следното: „само за ч.л.“ или „за ч.л.“.
Хайде сега да помислим! Дали частното лице е длъжно да знае, какво означават тези съкращения? Естествено, че не! Тези пишман-криптограми не са насочени към крайния клиент.
Те са адресирани към нас, агенциите!
Защо към агенциите? За да ни кажат: „Не ни звънете за тази обява! Тя не е за вас! Не желаем да работим с агенции тази оферта!“.
Нека сега да поразсъждаваме в друга насока…
Защо една агенция ще отказва да работи своя оферта с колеги от друга агенция?
И тук уговорката е, че става дума предимно за офертите за продажба на имоти. При наемите положението е по-сложно.
Причините може да са няколко:
1. Алчност – не е забранено да си алчен, нали така… С две думи – брокерът държи на всяка цена да прибере комисиона и от двете страни – продавач и купувач. Ето защо не желае да продаде имота на клиенти на друга агенция и изрично е написал, че офертата е само за директни клиенти.
Ако само алчност е причината за нежеланието на даден брокер да работи с колегите си – купувачът би могъл да бъде относително спокоен. Най-лошото, което може да му се случи, е да си плати комисиона, без да получи нещо повече от една „ключарска услуга“ от страна на брокера.
2. Офертата е на близък/роднина на брокера – поради тази причина брокерът е решил, че не е редно да му взема комисиона. Ето защо, за да бъде заплатен отнякъде труда й, агенцията решава, че ще вземе комисиона само от купувача. По този начин работата с друга агенция става наистина невъзможна.
Драги читателю, поразгледайте сайтовете на някои агенции – ако тази теория с близките и роднините е издържана, то тези колеги би трябвало да работят само за роднините си!
3. Имотът, който се продава, има някакъв юридически проблем или тежест – ако такъв е случаят, логично е брокерът-продавач да направи всичко възможно, за да осуети намесата на друга агенция. Защо? Защото, с колкото и лоша слава да е браншът на недвижимите имоти, има и агенции, които наистина защитават интересите на клиентите си. Има брокери, които са професионалисти, а един професионалист обикновено усеща измамата.
Този случай е възможно най-опасният, защото масово българинът не ползва юридическа помощ. Особено тежък е случаят с купувачите, ползващи ипотечен кредит за покупка на имота. Тяхната логика е, че „банката така или иначе проверява имота“. Защо да дават и пари за адвокати?!
Истината е, че докато документите стигнат „до банката“, в 90% от случаите купувачът вече е сключил предварителен договор за покупко-продажба с продавача и е платил поне 10% от продажната цена.
4. Офертата е набирателна – фалшива обява, целяща да привлече наивни купувачи. Тук се връщаме на посланието, което излъчва подобна обява. И уточняваме, че това послание е към нас, останалите агенции. „Не ни звънете за тази обява! Тя не е за вас! Не желаем да работим с агенции тази оферта!“
Ако изключим горните три случая – алчност, роднинство или измамна схема – защо една агенция ще отказва да работи с колеги?
Помислете! Особено след настъпване на така често коментираната криза, да се продават имоти не е толкова лесно и бързо, колкото беше преди.
Логично е брокерът да използва всеки възможен канал за възможно най-бързото реализиране на имота. Защо, в такъв случай, някой брокер ще отказва купувач от друга агенция? Защо ще чака месеци и дори – години наред, за да се появи частното лице, което да купи имота му?!
Много просто! Защото такъв имот не съществува. Ето защо и няма как да бъде закупен.
Посланието е много ясно написано: „Не си губете времето с нас! Това е набирателна обява! Просто сме си изкарали въдиците и чакаме някой заблуден купувач да клъвне!“
Наистина, понякога брокерите имат своите адекватни причини да отбележат, че офертата е само за частни лица, но това са изключения.
В повечето случаи плаща крайният клиент – със загубено време, нерви или пари.