Придържайте се към следващите 10 метода и бъдете сигурни, че в близките месеци, а при някои „късметлии“ и в близките години, едва ли ще си намерите имот:
1. Започвате да звъните на най-изгодните обяви – колкото по-евтино и добре изглеждащо – толкова по-добре – Не сте чували за набирателни обяви? Честито! Предстоят ви безброй изненади – по-големи от Коледните и със сигурност по-запомнящи се.
2. Звъните на 30 различни обяви, а се оказва, че те се отнасят за един и същи имот – Как се стига тази загуба на време? Просто някои агенции рекламират един и същи имот с различен етаж, квадратура, квартал или дори цена… Смятате, че след като един имот се намира на втори етаж, това означава, че ще го видите в реклама само като находящ се на втори етаж? Вярвате, че всички агенции уважават правото на собственика да определи цената и не рекламират нито под, нито над неговата цена? Не допускате, че е нормално да се обяви имот, находящ се в квартал като Фондови жилища като намиращ се в Света Троица…само защото на брокера Света Троица му звучи по-добре? Не е нормално! Но, за съжаление, се практикува.
3. Искате огледи, без да сте се информирали предварително за подробностите – Това е най-лесният начин да си спретнете оглед на последен етаж, въпреки че вие категорично не желаете да купите последен етаж. Просто вие не сте попитали изрично брокера, а той не е намерил за необходимо да ви изтъкне този факт. Това е и най-бързият начин да се озовете на оглед на преходен, краен или по-малък с поне 10 кв.м имот – просто не сте попитали за подробностите, а агентът „тактично“ ги е премълчал.
4. Желаете да видите имота, без да сте уточнили дали улицата/блокът, който е посочен в обявата, е действителният – Смятате, че след като в рекламата е написано „бул. Прага“, имотът се намира на бул. Прага? Е, очакват ви изненади! Пригответе си удобни обувки, търпение и карта за градския транспорт за цялата градска мрежа.
5. Уговоряте се за оглед, без да сте видели снимки на имота – просто, защото обявата звучи добре – Смятате, че липсата на снимка на имота е нещо нормално? Да! Ако имотът изобщо не става за гледане… Или ако такава обява изобщо не съществува.
6. Вярвате, че след като са публикувани снимка на имота – на място ще видите същото, което сте видели и в обявата – Чували ли сте за фотошоп? А за широкообективни фотоапарати? Чудите се какъв е смисълът на този вид измама? За някои агенции това е философия на работа – ако един имот се рекламира от 10 агенции – много вероятно е кандидат-купувачът да поиска да види „най-добре изглеждащия“ и „най-просторния“ имот.
7. Цената е учудващо ниска? Бързате да видите имота, без да сте попитали предварително дали има причина за изгодната цена – Най-вероятно има сероизна причина, но вие се доверявате на дежурното обяснение, че на собственика „спешно му трябват пари“… каквото и да означава това. А може и това изобщо да не е цената! Просто агенцията е решила да свали на своя глава цената. Защо? За да се обадите точно на нея от всичките агенции, рекламиращи един и същ имот.
8. Имотът се продава от юридическо лице/строителна фирма? Смело пристъпвате към огледи, преди да сте уточнили дали цената включва ДДС… или рекламиращият е „пропуснал“ да уточни това в обявата, защото се „подразбирало“, че след като собственикът е фирма – данъкът добавена стойност трябва да си го добавите към цената.
9. Вярвате, че след като сте видели обява на имот:
– имотът наистина все още се продава – Смятате, че след като един собственик подаде имота си за продажба на 20 агенции – след намирането на купувач, той си прави труда да се свърже в всяка една от тях, за да го свалят от реклама? Вярвате, че всички агенции ежедневно актуализират обявите си? Би трябвало да е така! Но не е.
– наистина съществува такъв имот за продажба – Смятате, че след като един имот се рекламира, единствената цел на брокера е да го продаде? Помнете! Не всички имоти в реклама имат за цел да бъдат продадени. Някои имат за цел само да привлекат наивни купувачи. Гледайте на някои обяви като на сиренцето в капана на мишката.
10. Смело си сверявате часовника за цените на квадратен метър от порталите за недвижими имоти и вярвайте, че това са реалните цени – Колко са реални цените в порталите? Може би вече сте в състояние да си отговорите сами.
Помнете! Портали като “Имот бг“, „Имоти нет“, „Хоумс бг“ и останалите подобни не правят разделение на истински от фалшиви обяви. Прибавете към истинските, коректно рекламирани оферти и обявите на некоректните агенции, хубаво ги омесете и така ще получите чудото „средна цена на квадратен метър“.
Кадаиф – това е средната цена на квадратен метър в порталите – каша, забъркана от реални оферти и набирателни.
Как да се ориентирате в това море от изобретателност на агенциите?
Как да разберете кога ви пускат по пързалката и кога сте попаднали на истинска оферта?
Няма лесен начин!
Ако сте купувач – имате 2 пътя пред себе си:
1. Пробата и грешката
– недостатъкът е, че ще загубите време;
– предимството е, че накрая ще можете да напишете книга за пазара на недвижими имоти в България и интересните участници в него.
Ако все пак избирате този път – в следващите си статии ще се опитам да ви помогна и да повдигна пелената на заблудите, с която неизменно ще се сблъскате.
2. Намерете коректен брокер и оставете той да ви потърси имот
– недостатъкът е, че това не е лесно – отново ще трябва да отделите време;
– предимството – ще оставите на брокера ви да се справя с горните 10 ситуации.
Мда или пък да си напишете на едно място критериите за имот. Да ги следвате, да блокирате телефоните на некоректните брокери. И вместо кърлеж, който да ви обяснява как е коректно да защитава интересите на двете страни, които имат точно противоположни цели да си наемете адвокат, които освен, че е много по-компетентен от брокера ще защити единствено и само вашите интереси на много по ниска цена.