/Защо е лошо за кредита ви да обикаляте от клон на клон по банките

Защо е лошо за кредита ви да обикаляте от клон на клон по банките

Споделете тук:

За да обикаля човек от банка на банка, то той или е в ситуацията да не може да получи кредит и просто търси изход, или точно обратното  – всяка банка би го кредитирала, но е решил да намери идеалната оферта.

И в двете ситуации да обиколиш първо банките, а после да се сетиш да се консултираш, в повечето случаи е пагубно за цялата кредитна стратегия.

Защо?

Защото малко хора знаят, че дори да не са кандидатствали официално за кредит в определена банка, само фактът, че са влезли в клона и са попитали за условията, може в някои случаи да им отреже възможността за избор на друг евентуален клон и съответно специалист от същата тази банка, която да го обслужва.

Защо се случва така?

Защото много често служителите ви приканват да им предоставите личните си данни, за да ви изготвят оферта. И на вас това ви се струва най-нормалното. И в това няма нищо лошо, стига вие наистина да сте се спрели точно на този клон.

Какво правят с личните ви данни кредитните инспектори?

Най-общо казано – две неща. Някои наистина подават искане за оферта към специален отдел и едновременно с това вписват данните ви в електронна система и от този момент насам те имат доказателство, че вече са ви консултирали. Други не подават никакво искане, а просто подават една оферта на клиента, която обаче е на база предположение на кредитния специалист. Това не е одобрение, а е прогноза какво евентуално би могло да се постигне като лихва и условия по кредита на база декларирани от клиента данни. И в двата случая, обаче, банковият служител обезателно вписва личните ви данни /имена и ЕГН/ в специална електронна система.

Защо това вписване е важно за банковия служител?

Защото това дигитално доказателство, че доброволно сте предоставили ЕГН-то и имената си, ви превръща в клиент именно на този клон, от който сте поискали оферта. Не, че не може после да изберете друг клон, но в някои банки това би се случило след излишни разправии и даване на обяснения.

За да бъда още по-честна – предоставянето на личните ви данни първо ви превръща в „клиент на банката“. Това означава, че ако в последствие решите да поискате помощ от независим кредитен консултант, който да ви представлява и да вземе за вас оферта от същата банка или да се опита да подобри вече взетата от вас, в повечето банки това ще бъде невъзможно. Някои банки сложиха срок, в който не може да се намесва необвързан кредитен посредник от момента, в който клиентът е получил директна оферта от банката. И понякога клиентът или трябва да чака да минат примерно 3 месеца, за да може да получи необходимата му помощ, или е принуден да смени кредитора, ако държи да бъде представляван от кредитен консултант.

Често се случва при мен да дойде за помощ клиент, който е обиколил почти всички банки. На такива клиенти се помага най-трудно. Те просто са изгорили мостовете, по които можем да минем. Изстреляли са патроните си. Малко хора, търсещи заеми знаят, че имат право само на едно първо впечатление. И ако си изстрелят патрона, влизайки неподготвени в банката и  – не дай си боже – предоставяйки и личните си данни, подобряване на вече получена по този начин оферта се случва много трудно и много рядко.

Получава се малко като в правото: „Който е първи по ред, той е пръв и по право“ .

Но не се мислете, че това, което банките правят, регистрирайки личните ви данни, е непременно нещо лошо. Та нали всеки се бори за хляба си и всеки би се надявал, ако е отделил от времето си и е консултирал някого, после този някой да му стане клиент? Не искам да оставям и грам впечатление с тази статия, че банковите служители правят нещо нередно. Напротив! Те просто си вършат работата. И едно от  доказателствата, че сте попаднали на кредитен инспектор, който си разбира от работата, е ако ви е успял да ви убеди да му предоставите личните си данни 🙂

И не си мислете, че като си дадете личните данни, пътищата ви се орязват само за помощ от кредитен посредник.

Има банки, в които ако един клиент получи оферта от определен клон, а после избере да вземе заема си от друг, на това не се гледа с никак добро око. То е вид конфликт на интереси.

Ако попаднете на банка, която наистина се грижи за служителите си в това отношение, то обикалянето от клон на клон с надеждата някъде да получите по-добра оферта, е наистина много лоша идея.

Понеже банката е една, тя трябва да се грижи еднакво за всички свои служители. И не е редно самите служители да се надцакват един друг. Възприема се и като извиване на ръце да се взема за един и същи клиент оферта от няколко различни клона. В крайна сметка – финалното решение за отстъпки от стандартните условия, които са извън правомощията на директорите на клоновете, се взима от един отдел. И не е никак добра идея една и съща апликация /разбирайте искане за кредит/ да бъде връщана няколко пъти за оферта.

Трябва да знаете, че хората, които финално одобряват отстъпките по кредитите, както и изключенията, които се дават, не са хора без работа. Те в никакъв случай не скучаят и последното нещо, което би ги въодушевило и зарадвало, е да разглеждат една и съща молба по няколко пъти. А подразнен служител, който да подобри вече одобрена от него оферта – такова чудо рядко съм виждала.

Не в абсолютно всички банки ситуацията е такава, но при повечето е така.

Ще кажете: „Какво ме интересува кой ще ме обслужва? Нали всички служители на тази банка продават едни и същи продукти?“.  

Ако наистина сте си задали този въпрос, значи сте истински късметлии. Поне за момента. Най-вероятно никога не сте се сблъсквали с истински некомпетентен или незаинтересован банков служител.

С това твърдение по никакъв начин не искам да кажа, че банковите служители са некомпетентни или незаинтересовани. Не! Познавам лично невероятно интелигентни и способни кредитни специалисти.

Казвам обаче, че както във всяка една област, така и в банковото дело работят всякакви хора. И те имат различно ниво на компетентност, заинтересованост и мотивация. И ако разчитате просто на късмет или на шестото си чувство, за да изберете специалист, с помощта на който ще трябва да осъществите част от финансовите си цели, то това ми прилича на игра на тото. Много хора играят, но наистина малцина печелят.

Какво е решението?

  1. Да се мисли навреме.

Първо си изградете стратегия, после тръгвайте на обиколки по банките.

  1. Консултирайте се с необвързан кредитен консултант.

Както вече си направих труда да обясня, безплатно е, така че нищо не губите.

  1. Ако все пак по някаква причина сте решили, че трябва лично да обиколите всички банки, за да „пиете от извора“, поне не предоставяйте личните си данни, преди да сте се спрели на конкретен клон и специалист, за когото сте се уверили, че наистина си разбира от работата.

Ако смятате, че тази статия може да бъде полезна и на друг – споделете я в социалните мрежи!

Споделете тук:
Абонирай се за новите статии
Научи истината за пазара на недвижими имоти! Разбери кое е най-важното, ако имаш или търсиш кредит!  
Прочети още